Wednesday, February 8, 2017

කුසලානය

(රිවිර සිනමා කොලම- 17)

ඒ ලෝක කුසලාන පාපන්දු තරගාවලියක උණුසුම ලොව පුරා පැතිරෙමින් පවතින සමයකි. ජපානය හෝ දකුණු කොරියාව හෝ අරාබිකරයෙන් වාසනාව උරුම කරගත්, පාපන්දුව මනා ලෙස හසුරුවන, එක් රටක් හැර වෙනත් කිසිදු ආසියාතික රටක් අවසන් කණ්ඩායම් අතරට නොපිවිසුණ ද කිසිදු වෙනසක් නැතිවම තරග දෙස බලා සිටින අසීමිත පාපන්දුලෝලීන් සමස්ථ ආසියාකරය පුරා ද විහිද සිටිනු ඇත. ඉන්දියාවේ ඈත උතුරු ඉමට වන්නට පිහිටි ටිබෙටියානු බෞද්ධ ආශ්‍ර‍ම පරිසරය ද බාහිරයේ ඇති උණුසුම ලබා මදින් මද පාපන්දු ලොව දෙස බලන්නේ එහි වෙසෙන කුඩා සාමනේර හිමිවරුන් දෙනමක් දැඩි ලෙස ඒ වෙත ආසක්ත වද්දී ය. මහායාන බුදුදහම විමසන මේ සාමනේර හිමිවරුන්ගේ කාමර බිත්ති, ‘රූපීයව පමණක්‘ ඔවුන් හා සමාන, හිස මුඩු, රොනාල්ඩෝ ඇතුළු පාපන්දු ලොව වීරයින්ගේ සේයාරූවලින්  වැසී ගොසිනි. කුසලානයේ හිමිකරුවා ඒ දිනාගනු සියැසින් දැකගැනීම ඔවුන්ගේ තිර අධිෂ්ඨානයයි. අවසන් තරගයේදී ටිබෙටය වෙනුවෙන් දේශපාලනිකව සහාය දෙන ප්‍ර‍ංශය අතින් බ්‍ර‍සීලය පරාජය වනු දැකීම ඔවුන්ගේ කැමැත්තයි. 



1999 වර්ෂයේ දී, ක්යෙන්ත්සේ නෝබු නැමති ටිබෙටියානු ජාතික අධ්‍යක්ෂවරයා අතින් නිර්මාණය කෙරෙන ‘The Cup’ (කුසලානය) ලොව පළමු ටිබෙටියානු භාෂිත චිත්‍ර‍පටයයි. ලාමාවරයකු වන නෝබු චිත්‍ර‍පටයක් තැනීමේ නොනිත් ආසාවෙන් යුක්තව නිව්යෝක් සිනමා ඇකඩමිය වෙත පා තැබූ ලාමාවරයෙකි. බෞද්ධ ආශ්‍ර‍මයක් හා එහි වෙසෙන බෞද්ධ භික්ෂූන්ගේ ජීවිතය තරමක හාස්‍යයක් ද මුසුව නිරූපණය කළ  ‘ද කප්‘ සමකාලීන ටිබෙටියානු ආශ්‍ර‍ම ජීවිතය, බාහිර නූතන ලෝකය හා ගැටීම සිනමාරූපය තුළ කදිමට චිත්‍ර‍ණය කරයි. වැඩිමනත්, සාම්ප්‍ර‍දායික ඉගැන්වීම් හා පරිභෝජනවාදී නූතන සමාජය අතර වන නිරන්තර අර්බුදය ග්‍ර‍හණය කරගනියි.

චීනයේ ආක්‍ර‍මණික මැදිහත්වීම් මධ්‍යයේ දකුණු බිම් වෙත පලා ආ ටිබෙටියානු ජාතිකයින්ට ඉන්දීය භූමිය තුළ සරණාගතයින් ලෙස ජීවත් වන්නට සිදු විය. චිත්‍ර‍පටය, සිය රූගත කිරීම් ඉන්දියාවේ හිමාචල් ප්‍රදේශ් ප්‍රාන්තයේ බිර් නමැති ටිබෙට් සරණාගත ගම්මානය සිය පසුතලය ලෙස ගෙන, එම ගම්මාන ආශ්‍රිත ටිබෙටියානු මාහායානික පන්සලක් ආඛ්‍යානය විහිද යන බිම ලෙස ගනියි.

චිත්‍ර‍පටයෙහි ආරම්භයේදීම, සිය ගුරු හිමිවරුන්ට රහසින්, පන්සල් මිදුලෙහි පාපන්දු ක්‍රීඩා කරන තරුණ හිමිවරුන් කිහිප දෙනෙකු අපට හමු වේ. ඔවුන්ගේ ‘පන්දුව‘ හිස් කොකාකෝලා කෑනයකි. නූතන ලෝකයේ බොහෝ දෑ ආශ්‍ර‍මය ගිලගනිමින් සිටිනා වග සිනමාකරු අප වෙත තබන්නේ මේ ‘කොකාකෝලා‘ කෑනය සමග අප ගෙන යමිනි.

“අපි තට්ටෙ බෑවට පස්සෙ කෙල්ලො අපෙ දිහා හැරිලවත් බලන්නෙ නෑ!“

තරුණ සාමනේර නමකගේ මෙම ප්‍ර‍කාශය උත්ප්‍රාසජනක ලෙස එහි ප්‍ර‍තිලෝමය සිදුවන බව අපට හඟවයි. පැවිඳි බිමට පා තැබූ පමණින්ම සැඟව නොයන පෘථග්ජන මනස මෙම ආශ්‍ර‍ම ජීවිතය ද ගැටවර හා තරුණ ‘කොල්ලන්ගේ‘ කවටකම්, සෙල්ලක්කාරකම් හා දිවෙන ඒ ජීවිත හා බැදුණු ආශාවන්ගෙන් යුක්ත අවකාශයක් බව අපට දක්වා සිටියි. පාපන්දු ලෝලීත්වය ගැටවර ක්‍රීඩා නැඹුරුවෙහි උච්චස්ථානයකි. සම බිම් පිටියක පෙරළී ක්‍රීඩක දෙපා අතරින් රිංගා දුවන පාපන්දුව උස් හෙළින් පිරි විෂම බිමක වෙසෙන තරුණ සාමනේර හිමිවරුන්ගේ ද සිත් කෙළි බිමෙහි දිව යයි.

කඩපළ වෙත කළමණා රැගෙන එන්නට යන ගමනේදී තොරතුරු විමසා හෝ ආශ්‍ර‍මයෙන් හොරෙන් පැනගොස් අසළ ගම්මානයේ ඇති එකම රූපවාහිනියේ තිරයට එබී හෝ ලෝක පාපන්දු කුසලානයේ උණුසුම විමසීම ආශ්‍ර‍මයේ ප්‍ර‍ධානතම පාපන්දු ලෝලියා වන ඔර්ග්යන් නමැති සාමනේර හිමිනමට නොසෑහෙන්නකි. අවසන් තරගයේ උණුසුම ක්‍ර‍මිකව සියල්ල වසා පැතිර යද්දී සමානුපාතිකව අහිමි වී යන ගම්මානයේ රූපවාහිනී ගණුදෙනුව ඔහු වෙත තබන්නේ එක් නියත නමුත් අපහසු තීරණයකි. ඒ දුර පිහිටි සැටලයිට් ග්‍රාහක කුලියට දෙන ස්ථානයෙන් එක් ග්‍රාහකයක් කුලියට ගැනීමේ අදහසයි. සම්ප්‍ර‍දායික ඇවතුම් පැවතුම් දැඩිව අගයන ප්‍ර‍ධාන හිමියන්, වෙනස් වන තත්වයන් දෙස විවරැති මනසින් බලන ගුරු හිමියන්, ආදී සියල්ලන් මේ දුෂ්කර පියවර අභියස ඔහු ඉදිරියේ මුණ ගැසේ.

කෑන්ස් සම්මාන උළෙල, ඔස්කාර් සම්මාන උළෙල ඇතුළු ප්‍ර‍ුමුඛ සිනමා උළෙල ප්‍රේක්ෂාගාර බොහොමයක අවධානය දිනූ ‘ද කප්‘ ටොරන්ටෝ සිනමා උළෙල තුළදී ප්‍රේක්ෂක සම්මානයෙහි දෙවැනි ස්ථානය දිනා ගත්තේ ය. එම ප්‍රේක්ෂාගාරය විඳි ඒ අපූර්ව රසය විඳින්නට අන්තර්ජාලය වෙත ගොස් ‘ද කප්‘ සොයා නරඹන්නැයි මම ඔබට ආරාධනා කරමි. ආශ්‍ර‍ම ජීවිතය, ආගම, ආධ්‍යාත්මික ජයග්‍ර‍හණයන් මෙන්ම ක්‍රීඩාව, වින්දනය, තෘප්තිය ආදිය ද  අරුමැති මිනිස් ජීවිතය හා විහිද විසිර යන, ජීවිතයෙහි විසල් බව කෙරෙහි සාක්ෂි සපයන දේ යැයි ඔබට හැඟෙනු ඇත. 

-      ප්‍රියන්ත ෆොන්සේකා -